Tuesday, November 4, 2008

@EMO

Ni tips ntah mane aku jumpe tadi ni.
Tak tau la semua betul ke ade yg tak betul.
Tapi aku time period mmg hangin tak bleh nak tahan2 la
Emo terlebih pulak.
Kdg2 sian bf aku.Buat slh kcik je or kdg2 tak salah pun tapi tak pasal2 aku melenting.
Cume kalo emo sbb PMS ni, harap2 dapat la dimaafkan.
Sebagai wanita, aku tak mintak jadik garang time PMS ni, tapi dh mmg symptom2 die.
Aku rase, 99% simptom PMS ni mmg kene kat aku.
Tak larat weh tetiap bulan nak tanggung.
Kalo sape2 laki tak dpt terima, nak je aku suruh dorg rase sekali dlm hidup.
Kalo dapat laaaa.
Pastu jeles lak kat org2 yang kene sikit2 je PMS ni.


PMS symptoms include:

  • Fatigue: This is the most common symptom of PMS. Women with PMS may feel so tired they can barely get through the day. Some women also may have trouble sleeping at night.yee mmg trouble nak tido mlm.aku mmg tak dpt tido smpai kdg2 telan la ubat batuk ke, ubat selsema ke bg tido cpat skit.
  • Tension and irritability: A woman with PMS may feel very on edge. Small annoyances seem huge. Often her response is out of proportion to the problem.ni x pyh ckp.nmpak muke aku masam yg amat tu, yeee la tu.

  • Difficulty concentrating: Many women with PMS find it hard to do things that require concentration, such as balancing a checkbook, following recipes, or making business decisions. They may also be forgetful.yeyeye saye mmg forgetful.memang tetiap bulan saye langgan simptom nih.

  • Anger: During PMS, normal feelings of anger are often exaggerated. A woman may be more argumentative and lash out at those around her.hahahah ye saya sangat garang ketika datang bulan.mmg saya langgan jugak perasaan marah ini.

  • Depression: . Sadness and crying easily are common feelings related to PMS. At times the sadness may feel profound and inconsolable.huuuuuuuuu sedih tak pasal2.sape carik pasal tang tu gak aku jerit.

  • Food cravings: Some women crave particular foods, such as sweets or salt. Others find their appetite for almost any food increases.ni tak.sekor simptom ni je takde dlm langganan bulanan aku nih.kalo PMS mmg aku takde mood nak mkn sgt sbb aku rs perut aku dh cukup kembung nak mkn banyak2.

  • Breast tenderness: Many woman experience swelling and soreness around their nipples or breasts.haih nak kene ckp ke ni?ha'aa memang sakit.aku tak kisah la laki bace blog aku.sesungguhnye nak bgtau, sakit tau.nnt bini korang ngadu sakit, jgn tak caye pulak.

  • Bloating in the abdomen, hands, and legs: Some women with PMS gain weight. Others have fluid shifts to the abdomen, hands, and legs that make them feel uncomfortably swollen or puffy.tak pasti la gain weight ke tak.tapi aku mmg notice rase kembung semacam jek kat uterus.seksa mak rase noks.

  • Headaches: Duration and severity of headaches vary from woman to woman, but are common during PMS.saya sakit kepala sekarang!!!!!lagi 1 die tak tulis.senggugut.tapi ni PMS kan,pre..ni time menstual mmg toksah ckp la.sakit gile.aku dgr kalo kat korea pmpuan dpt 1 hari cuti ek sempena hari period pain.ntah btul ke x.en mahmud pnah gtau ni mase ktorg training.apsal tak bgtau psl cuti sbb period.aku kalo period pain, takde sbotol minyak yuyi cap limau toksah ckp.kene ade alat osim yg tuam perut tu seketul lam bilik.dgn sepapan panadol actifast or pain killer.ye tuan2 dan puan2.saya tau tak elok amalkan makan pain killer ni.dh tu ko nak suruh aku pasrah gile je berguling2 atas katil sambil menyanyi lagu pasrah dendangan erra fazira?

Nih tip tak berape nak formal tapi ade betulnye gak..huhuhu.

Tips Utk Lelaki Bile Awek Datang Bulan
Apa yg laki patut buat bila awek datang bulan!

Tips kali nih boleh arh korang anggap sebagai cara untuk mengelakkan diri dari dengor awek korang yg sedang datang bulan memaki hamon korang atau masam muker cam jerok kelubi muncong panjang sedepa hehehe...

1. jangan sesekali datang lewat walau seminit pon kalo dah janji nak dating ngan awek korang!

2. pastikan beteri enpon cukop untok menampong time kegiatan luar korang. jangan sampai awek korang call tak dapat laks nanti hiks...mampos kang!


3. jangan bercerita tentang kehebatan pompuan lain depan dia time mood pms menguasai diri awek korang.

4. jangan buat lawak bodoh dengan membatalkan temujanji korang bersama awek korang tu.

5. kalo dia call jangan nak berani² machokan diri dengan berkata " u call i japs lagik la sayang, i bizi arh skarang nih " thehehe...


6. jangan cari pasal ngan dia tanya bende² yg buat kepala dia semak nak jawab soalan² bodoh korang

7. jangan pinjam doit dia time dia datang bolan hiks...

8. elakkan diri dari buat mende yg awek korang tak suka...

kalo korang buat gak ape yg aku senaraikan nih sumer... sile senyum dan redha kalo awek korang tetiba tengking² korang cam kene histeria, tak pon tetiba dorang nangis kekuat akibat terlalu hangin ngan korang pastu tak hingin nak tengok moker korang dah.



p/s:kpd boifren saya, saya mintak maaf if setiap bulan ade je amukan-amukan puaka drp awek awak ni.tapi sy mmg tak mintak jadik hantu yang dilanggan setiap bulan tu.tapi fahamilah bahawe mmg 99% drp PMS symptom tu mmg terjadi kat saye.huhuhuhu.:(
tp tips2 yg tak patut dibuat oleh pakwe ketika awek period tu esp bab2 phone tu mmg xde kat en edy.beliau sungguh rajin bertanya khabar saye.cume tu laaaaa..kdg2 silap kecik je aku dh hangin.harap faham ye..

14 comments:

  1. eh .. aku duk sebelah org PMS :p bahaya2 :p

    ReplyDelete
  2. sape suruh ko dtg tempat reha???

    ReplyDelete
  3. yer...
    aku mengaku simptom2 tuh mmg terjadik kat aku..
    kdg2 time tgh wat keje leh mengalir air mata..kalo aku jd pelakon cite sedih2 nih, mmg bagus time period wat shooting...xyah wat fake tears...

    ReplyDelete
  4. shy,
    kalo dpt tawaran berlakon jgn lupe ajak aku ek.nnt aku bagi jadual period aku kat ko.jgn lupe!

    ReplyDelete
  5. lisa..

    aku ada ubat utk mu..
    plg mudoh n ringkas..

    K.A.W.I.N
    pasti tiada lg kerugsingan dan amokkkan itu..

    ngeh2..
    **edy..cptla pinang kawan i nehh!!!

    ReplyDelete
  6. cikaida,
    ntahla wak.awal lagi.dh kawin konpem ke dh x ngamuk?ntah2 laki aku kene terajang dr katil.ops!

    ReplyDelete
  7. reha,
    PMS la tuh.ko kan jiran aku.jangkit.
    perhatian, jangan sape2 datang carik pasal ngan lisa and reha now ye.

    ReplyDelete
  8. tu seme tips and info regarding PMS in women.

    kalo mcm aku nie plak, apa nk wat? girls around me lak cmne? wat bodo je aku PMS? hehe...

    ReplyDelete
  9. hmm..tp kene pandai control gak liesa. Kadang2 mind setting kite je tu. Boleh control sbnarnye...cube tenangkan hati.

    ReplyDelete
  10. hee kuri2, simptom sy adelah 'sadness' hehhee tetibe sume mende pun nak jadik sedey kui kui tgk tv pun sensitip, klu kuku xmsj dlm ms sejam pun sy sedey, cam dah 5 hari xdpt msj kuikui bace sincan yg kelaka pun jadik sedey hahaha sume pun sedey laaaa

    ReplyDelete
  11. kalo tak PMS pun aku EMO camne??

    hahah~

    ReplyDelete
  12. lawakla simptom dudu, baca sincan leh sedey ek,
    aku lak mmg slalu emo, sampai time pms nyer emo pun aku da xdapat nak beza;p

    ReplyDelete
  13. im,
    ko ni mmg 1 dlm bape belas juta laaaa.ko sorg je kot dlm golongan ko yg PMS.patutla girls ignore.hehe

    kak izyan,
    thanks2.rsnye mmg bleh cntrol.tp emotion mmg susah nak cntrol kak.

    dd dudu,
    ko ade sadness je ke..huhu untung nye ko..sedih2 je..saye ade smue tuh.penat nak hadapi tau.

    lels,
    tu kalo x PMS tu emo gak, maknenye aku tak reti nak jwb cmne.hahah

    rosealley ,
    owh ini bleh kawan ngan lels ni.alaaa ros emo ke x ttp pandai heheheh.

    ReplyDelete