Tuesday, October 21, 2008

Sejauh Mana Iklan Mampu Mempengaruhi Kanak²..

zaman skarang mcm² iklan ade kat tv.budak² dh la suke tgk iklan..
tetibe teringat kisah cousin aku yg umur 6 taun tu.(budak yg aku bwk mase wedding mus).die ni suke tgk tv.pastu suke berkhayal² jadik artis la.kdg² ckp ngan ibu die pun gune dialog iklan.

skrg kan iklan keselamatan jln raye.ade iklan antu x pakai sickbelt la pastu terpelanting kuar kete.tetibe mak antu dtg pukk sedas kene lempang sbb anak die x pakai sick belt.budus.tp klaka la.

cousin aku ni die cite kat ibu die beriye je pasal mimpi dorg 1 family eksiden.name cousin aku, dini.memule ayah die bwk laju.pastu eksiden.si ayah meninggal.yg selamat cume dini ngan ibu je.pastu tgh nangis² dini dtg kat ibu die..

dini: ibu..ibu..nak tau tak dini ckp ape kat ayah?
ibu:(dalam ati.dini sedih kot, ayah dh meninggal.tak pon nak ckp dini saaayang ayah.)
dini:pastu kan..dini cakap kaaaaaaaaaan..
ibu:ape die, sayang?
dini:ANDA MAMPU MENGUBAHNYA!

terus tergelak makcik aku.ceh, tak jadik feeling² family bahagie.

p/s:eh aku br pasan aku tulis sickbelt?apehaaaaaaaal ni bahase inggerish fail ni.bukan aku dpt A1 ke SPM dulu.kehkehkohkoh.pembetulan: seatbelt.
aku pon br pasan, kat entry bwh, aku silap eja masyarakat jadik masyakarat.amende la aku.puk sbijik kat diri sundirik.

2 comments:

  1. budak skrg dah bijak...
    anak sedara aku raya ritu..
    Scene 1
    A(3tahun 1/2)
    B(4tahun)

    A:eh ko ade 2 mak eh..
    B:kite ade 1 mak, 1 ibu..2-2 kite syg..

    huhu...aku speechless dgr diorg borak...

    Scene 2
    A(3tahun 1/2)

    A:pakyang..tu gambar sape?(menunjuk kat gambar dlm pendrive aku)
    Aku:kawan pakyang..
    A:pakyang tipu! kawan nape simpan gambar...

    aku terdiam...

    ReplyDelete
  2. are-pet,
    tu la pascal.budak2 skang ni dh bijak2 dh.tp ade gak kot yg x bijak.takkan la smue bijak.hahaha.

    ReplyDelete