Wednesday, May 6, 2009

Kehidupan........

Ish kenapa ye...

Manusia bila ada masalah, nak pinjam duit, datang pada kita dengan kata2 yang manis dan janji2 yang manis.

Tapi bila bab bayar, diam seribu bahasa.

Kita yang bagi pinjam pulak rasa malu nak mintak, padahal duit sendiri. Padahal kita sendiri dah takde duit.

Sekarang aku dah faham perasaan ayah aku bila betapa susahnya dia nak dapatkan balik duit dia yang kawan2 pinjam. :(


Soalan,
Patut ke bagi pinjam duit kat orang?
Kejam ke kalau tak nak bagi orang pinjam duit lagi?
Adakah aku bodoh sebab terlalu percaya kat orang? Tapi kalau tak bagi pinjam, kesian.
Kenapa wujudnya manusia yang macam ni?


Tension lah aku. Dulu masa budak2 tak payah aku nak pikir benda2 macam ni.

14 comments:

  1. pilih org yg kite boleh pcayai utk meminjamkan wang kite pd dia..ehh apa ayat aku nih? =P erm ugut jerr cam along kalo dia xmo byar..hakhak..fuh~~nasib xde org pinjam kat aku sbb aku slalu duit ckup2 makan ajek..wakakaka..at least xpjam kat org kan ;)

    ReplyDelete
  2. ciare,
    ni org yg dipercayai. berkawan sejak kecil. tak tau la maybe die ade problem betul kot. hurm..tp at least bila dh tiba pada tarikh dia janji nak bayar, jangan buat2 lupe, or sms pun dah cukup, ckp nak extend ke tarikh lain ke, bgtau la x dpt byr lagi ke, jgn la senyap je, then, wil be ok for me.
    ciare aku pun cukup2 mkn gak, tp kdg2 kesiankan org, bahagi2kan duit yg nak makan tu kat org.cewah mcm murni je hati aku kahkah.

    ReplyDelete
  3. that's what life is.. budak2 mmgla xperlu pikir smua ni... bdak mana ada duit sgt ;P

    cuma ble nk pnjam kat org tu expect something la, bkan nk bersangka buruk, ni nk ready to your mind if something yg disebaliknya berlaku, make a resolution, lbih kpd plan, if this happen apa ko akan react n cmne ko akan react n what kind of action u will take... being kind is good, but sometimes aggressive action should be taken.. not to aggressive though.. (easy saying then doing)

    xpun in early stage clarify la btul2 dgn yg d beri pinjam, ble nk byr blik, cmne nk byr, n klau xdpt byr pn at least bgtau so that we aware dgn keadaan semasa.. bkan tggu melanguk xde pape berita.. tp cara ni agak harsh sbnrnye.. tp t'plang pd masing2 cmne kan..

    lagi pulak.. mgkin sepertimana ko cakap.. demi untuk memahami ayh ko.. apalagi ayh ko tu dgn sedara.. which is even more deeper..

    redha je la buat ms ni.. anggap la duit ko beri pinjam tu adalah harga untuk memahami bagaimana perasaan ayh ko dlm situasi yg sm.. demi untuk seorang anak memahami hati seorang ayah.. anggap je.. bkan harga sebenar ;P

    ReplyDelete
  4. huhu..aku pon penah mengalami bende camni..kwn baik dr tadika, skang seorg ustazah..

    sbnrnye kite xmo berkira pon..tp sbg org yg meminjam, kalo xdpt nk byr..at least call bgtau..kalo ssh sgt..msg, anta mail ke..

    kalo dh diorg bgtau nk byr lmbr, kite xkan aa nk paksa..nih cam kiter plak yg nk kene tebalkan muka tnya psl utang..

    last2 dier byr gak, sbb aku cam asyik tnya...ye aa time u dulu bkn byk duit pon..skang dier cam terasa ngan aku..aaa...mmg xleh jd kwn cam dulu da..

    so..skang, kalo org nk pnjm, aku pk pjg sket..sbb aku xmo bnde2 psl duit memusnahkan persahabatan..

    ReplyDelete
  5. aku akan tanye nape die nak pinjam pastu tanye kwn2 lain betul ke sebab die nak pinjam tu.

    kalo pinjam sbb nak join buat bisnes yg x pasti leh menjaminkan keuntungan, errr aku x kasi =D

    life is not simple but lets make it simple!

    ReplyDelete
  6. kak zue dh kena skali lisa..sib baik dpt blk..siap kol bapaknyer..sbb abes duit kwn2 die pinjam..ckp nk byr esoknye..x byr2 jugak..sib baik tau rumah mak bapak kt mane..pastu tepon ckp die tatau sape yg khianat die..ntah laa..tatau btol ke tak..tp pastu mmg x kontek dah..lesson learnt:jgn sesuke hati bg duit kt org..huhu.even kite rase kejam.kene pk nape kite rase gitu in d first place..tp lain aa kalo mmg niatkan halal kalo die x byr..

    ReplyDelete
  7. kalo akak, tgk org gak. Yang btol2 rapat n tau dia takkan dapat lari ke lubang cacing mane? haa..baru bg pinjam.

    pssst...ade sekali tu dak batch awk kt scipp sms akak nak pinjam duit. Riban gak la. Ada la alasan dia yg bg akak macam tak logik. Mmg terkejut...akak tak pernah close dgn dia. Ntah dari ceruk mane dia dtg ntah. Sms nak pinjam duit n plan jumpe kat mane2. Akak tak bagik la kan. 2,3 kali dia merayu...akak tak bagi gak. Pastu dia terus senyap.

    ReplyDelete
  8. aku tak kisah nak tolong member soal duit..tp aku pentingkan soal jnji, bila dah janji nak settle bulan depan..maka settle lah bulan depan tanpa perlu aku bertanya dan merisik khabar.

    aku bg pinjam based on pengalaman dan personaliti org.aku ada bg pinjam kat sorg mamat ni beberapa kali gak la..tpi aku tak kisah sebab dia memg byr ikut time.

    dan minggu lepas aku dpt baik hutang aku dari sorg minah..dia kata nak byr bila dpt gaji...tapi minggu lps aku rasa dah masuk gaji ke 14 dia kut.so,,next time phm2 je le.

    apapun, bg aku soal pinjam2 duit ni benda biasaa, nak start biznes pun kena wat loan, nak study pun aku pinjam duit, tp sila respek pemberi pinjam..nasihat utk aku gak..sori yer ptptn ehehehe

    ReplyDelete
  9. noname,
    mekasih ye atas entry ko buat kat comment box ni hahaha. urm harap2 aku lebih berhati2 pasni.

    shy_wani,
    cmne die bleh lepas jadi ustazah? ala2 akhil hayy gak ke, konon ustaz, tapi berembun malam2 bute ngan waheeda kat pantai.ops tergossip plak.

    muni,
    urm..aku sebenanye pecaye kat die. maybe betul die ada mslh duit skrg. tapi aku cume berharap die mention aku la kalau lambat bayar.

    ReplyDelete
  10. kak zue,
    adakah kes sama macam kak izyan? budak skul kite ek?

    kak izyan,
    saye tau sapa die..ade org siap buat thread lagi kat scipp friendster pasal ni.
    modus operandi die, kol org..tak kisah la rapat ke x ngan budak2 skul kite, then ckp kete kene langgar. nak pakai duit sbb org kene langgar tu suruh byr gnti rugi masa tu gak. yg pntg mokku yg ganas pun terkena jugak. tp budak2 batch saya pegi umah mak die report sbb ramai sgt kene scam, tapi mak dia bela dia. mcm mana anak dia nak berubah kalau mak sendiri bela anak buat silap?

    fndrocka,
    thanks for sharing ur experience. kadang2 nasib kita la kan. ada jugak org yg kita trust tp dorg pulak buat hal. kita nak salahkan diri sndiri pon susah pasal kita ingat kita boleh trust dia.


    to all,
    aku bukan nak berkira la duit aku. cume skrg ni soal trust dan amanah. tu je. bukan aku nak guna lagi pun duit tu skrg, tapi aku tak suke la bila aku letak kepercayaan kat orang, dan org tu bila ingat aku pecaya dia, dia buat endah tak endah soal2 mcm ni. jgn la smpai aku yg kena tanya dulu, pdhal dia yg berjanji.

    ReplyDelete
  11. Hah? serious ke lisa?
    aah pasal kete rosak la jugak kalo tak silap. Tapi cube lisa pikir...ape kaitan dia dgn akak? ok2..mmg junior skul. Tapi? oh..mane ntah dpt idea utk cari akak?

    psst harap2 dia dah berubah skrg..berubah la ke arah kebaikan.

    ReplyDelete
  12. kak izyan,
    die memang scammer terhebat product scipp. malu nak ngaku product lah. kalau tak silap mmg ade orang bukak thread kat discussion board scipp fs tu. akak try godek2 situ ade lagi x. biasela kak, dlm ratus2 tu ade la sorang dua yg jadik black sheep.

    dia pun penah call saye, tapi dia call and mintak num org lain. nasib baik tak mintak duit. ade 2 modus operandi dia. 1 cakap eksiden. 1 lagi dia ckp dia jual jeans levi's kot, dpt murah. so ramai la kwn2 yg nak beli then berhabis 400-500 sorang. kalau tak silap, mokku, ira ngan nad bnyak kene pow.

    tp kan, ramai sgt org die pow. dah bribu2 kot dia dpt, tp dia buat ape ngan duit tu? yg saya tau die ni aritu minah clubbing, hidup mcm kaya je pdhal menipu duit org. ni sekadar bg sign la kat scippian yg baca komen ni supaya berhati2 kalau dpt call dr org yg x penah rapat dulu tiba2 nk pinjam duit.
    harap2 dia berubah gak.

    ReplyDelete
  13. uishhh..ganasssnyer..tp citer ni lebey kurang gak ngn kes kak zue..cume die bukan batch awak..batch kami...huhu..lebih kurang laa..mintak ngn kak zue ratus2..ngn org lain riban2..ader jugak yg mcm lisa jek..sms tnye kabar..tp x mintak pinjam plak..saiko...huhu

    lisa..sapekah org itu...ym2..heh

    ReplyDelete
  14. kak zue,pstt..add ym pestisid

    nak tau gak sape yg batch kak zue tu.hehe.
    saye just jadi mangse tanye khabar mebi die nampak kemiskinan di wajah saya kot kak zue, so kalau die mintak pon ala2 rupe ini tak mampu nak bagi die hahaha. mebi die mintak ngan budak2 kelas die dulu kot.
    yg batch kak zue tu die org glemer tak? batch sy ni takde la glemer sgt cume budak nasyid jek. hikhik. hint2.

    ReplyDelete