Tuesday, May 19, 2009

Curahan perasaan..takyah bace ah korang!

Kenapa lah sejak akhir2 ni macam2 la yang berlaku kat aku dan orang2 sekeliling. Sapa dh bace post sebelum ni tau la, 3 handphone kitorang kena curi.

Alkisahnya aku nak mintak edy pegi cancel celcom broadband aku tu, tapi edy macam nak guna jap, so guna jela sekali dengan handphone aku tu, pasal modem yang ada, aku guna. so, guna jela modem handphone tu.laju jugak. memang aku dah tak guna pun handphone tu. tapi tetap sayang laaa. handphone tu ganas, buat baling anjing, anjing kejar balik hahaha. Gelak tapi berduka.

Kebetulan ada la kenal2 dengan ustaz dan orang2 alim. So, calling2 la. Tak tau la nak percaya ke tak, mungkin dorang ni ade instinct ke ape. Tapi semuanya kuasa Allah kan. 3 orang ustaz cakap handphone tu dah takde dah, dah dijual. Salah sorang tu cakap, yang ada maybe simkad kat semak belakang rumah dia.

Malam tadi, edy dah tak sedap hati. dia macam asyik duk pandang2 je belakang rumah kat pokok pisang. tapi macam takde pape. pastu siap bukak cd al quran lagi sepanjang tidur. tak sangke rupe2nye pencuri bodoh tu sanggup lagi nak mencuri walaupun adanya alunan ayat2 suci tu. memang #%$^%&^%@7436#% betul lah!

Dah la semalam aku ni gaduh2 manja ngan dia. Dia dah sms kul 2+ a.m cakap gudnite semua. Tapi pukul 5+ baru aku baca sms tu dan aku tak reply pun. Ego kan. Ambik kau. Kejadian curi ni berlaku, aku rasa dalam pukul 5+. Kalaulah aku reply sms tu, maybe edy akan sedar dan ambik handphone die letak sebelah bantal. tapi sebab aku tak reply, tak berlaku la perkara tu. Aku rasa regret. Tak pun kalau aku reply, dan masa tu pencuri tu tengah beroperasi, maybe handphone tu bunyi, then dia terkejut. So tak sempat curi. Mcm tu la teori aku.

Nak cakap ape lagi, 3 bijik handphone dh selamat kat pencuri bodoh tu. Nasib baik duit tak kena pow. Ada la dekat 1000 gak duit dalam bilik masa tu, dengan kamera dia lagi. Kalau kena curi? Memang putih mata la.


Aku ni dah syak bukan2 la, syak budak rumah dia la..Tapi, diorang dah kenal lama. Dia yakin bukan diorang yang buat. Pukul 5.45, alarm kawan dia yang tidur kat luar bunyi. Masa ni la kot pencuri tu keluar. Kalau tak, aku rasa dia naik tingkat atas samun laptop yang banyak bijik kat atas tu, handphones, psp segala. Aku andaikan nasib kawan2 edy yang duk atas tu baik la, diorang tak kena. Kawan dia yang tidur luar tu perasan dia hilang RM80 pun masa dia nak gi isi minyak gi keje. Pukul 6 tu dia bangun, nampak pintu dapur terbukak. Dia ingat ada la sape2 terbangun awal dan rajin nak membasuh baju kat belakang tu. Bila dia tau edy kena samun baru dia sedar rupanya pintu tu terbukak pasal pencuri masuk.

Memang agak pro pencuri tu. Bukak pintu dengan selamba. Silap la pintu dapur umah dia takde grill. tapi dah lock dan pakai selak dah. 2 kali lock la kiranya, pon boleh bolos. Malam tadi pulak si edy ni rajin pulak gi bukak lampu dapur sebelah bilik dia tu. kalau la lampu tutup, susah la sikit pencuri nak beroperasi..

Tapi syukur la at least edy takde la kene pukul ke, belasah ke masa tengah tidur tu. Kalau tak, aku 2x meroyan la kan. AKu lak yang sedih lebih2 padahal dalam henpon edy tu lagi banyak info bisnes dia la, macam2. Dia sengih2 je. Pelik aku. Handphone aku plak ade gambar2 aku la. Malas nak transfer sangat. Gamba bertunang pun byk gak dalam tu. Tak sure la aku dh transfer semua ke belum. Aku pelik apsal si edy ni macam takde la risau sangat, pastu sengih2 lak. haih. Ke depan aku je?

Aku harap apa yang berlaku ni ujian untuk kitorang. Pasni aku taknak dah la sombong2 merajuk manja yang bodoh tu. Harap2 pasni ade la kitorang dimurahkan rezeki ke. Allah itu Maha Adil..Setiap dugaan ada hikmahnye kan. Pikir positif. Malas nak marah2. Bukan boleh dapat balik pon. Tapi rasa tension je. Gambar aku banyak dalam henpon tuuuuuuuuuuuuuuu. :( dah la si edy ni before tido main2kan gambar paspot aku, gi set background handphone tu gambar pasport aku mintak keje. lawak keji. mesti pencuri tu gelak..mane ade org letak gambar passport wallpaper..wuwuwuwuww..

p/s: kalau aku set code utk henpon tu, then pencuri tu takleh nak watpe kan? pasal kalau die nak reset pon kene ade pin henpon. padan muka.

5 comments:

  1. huhuhu banyak nye kebetulan yee.. xpe2 jangan sedey, jgn pk byk tau.. mungkin klu ko reply msj kul 5 pagi tu pencuri tu terkezut, n edy pun tersedar, pencuri kalut sbb edy tersedar, dan perkare yg lebih buruk berlaku? who knows kann..

    huk huk saba yukk

    ermm tu ar, edy sengih2, dalam hati sapa yg tauu, ye dokk

    chaiyuk2

    ReplyDelete
  2. sbr yek lisa..maybe dugaan korg mase bertunang ni jugak kot..huhu..take care :)

    ReplyDelete
  3. hmm...aku bersimpati. byk2 sabar ye..itu je aku blh ckp

    ReplyDelete
  4. a'ah, setuju ape dudu cakap tu, anggaplah ni dugaan kecil yang Allah nak bagi, sabar k:)

    ReplyDelete
  5. dd dudu,
    betul2..saya terfikir gak kalau edy terbangun dan melawan, takut bende2 tak elok plak terjadi.

    kak zue,
    thanks..dugaan bertunang kriteria camni pun ade ek? hehehe.

    unicorn,
    thanks..takde ape sgt lah, just terkejut je.. :)

    rosealley,
    mekasih ros. mmg dugaan pun. kami pass kot dugaan ni hahah. and kami percaya mungkin ade hikmah lain di sebalik ape yg berlaku. wah matang nye aku. :P

    ReplyDelete