Thursday, January 22, 2009

Aku, Menangguh dan Kecuaian

2 sifat buruk tu memang sifat aku. Suka mengangguh-nangguhkan sesuatu dan cuai. Tapi kalau bab belajar masa kat U dulu-dulu, menangguh ke last minute sangat berkesan. Sebab, kalau aku mula belajar dari awal, 1 apa pun aku tak ingat. Tapi kalau last minute, aku dapat pulak ingat apa yang aku belajar. Kiranya, menangguh yang tu, takde kesan buruk pada aku.

Malam tadi baru aku tiba-tiba teringat pasal handphone lama aku. Handphone tu aku guna utk urusan rasmi dulu-dulu dan banking. Akibat kecuaian, aku selalu je lupa mana aku letak handphone tu, kadang-kadang tertinggal kat ofis 2,3 hari, sebab kegunaannya, hanya untuk urusan yang serius je. Takde nye manjang je aku nak berurusan serius2 ni. Malam td aku ternampak handphone tu kat celah-celah bantal, baru aku ingat yang number tu dah lama aku abaikan. Dah la tak top-up, sebab aku ada lagi 1 number yg pakai postpaid, so buat apa la aku rajin-rajin nak topup yang tu. Nak matikan servis, aku sayang number lama tu. Kawan-kawan lama pun banyak ada num aku yang tu.

Alih-alih, aku tengok malam tadi, servis handphone dah tamat. Huhauhauhuuaa cuak saya. Aku call maxis, tapi diorang tak dapat solvekan, so aku kena pergi maxis centre. Nasib baik la, kat Sunway Pyramid ada. Dah la aku benci sungguh dengan SP ni, sebab nak dapat parking punye laaa susah. Terpaksa la aku meredah SP malam-malam. Maxis centre tu pulak penuh dengan manusia.

Nasib baik jugak, num lama aku belum direcycle lagi. Tapi akak customer service tu cakap, tak dapat confirmkan lagi num aku tu dapat reactivate ke tak. Dia kena contact maxis KLCC dulu. Sebab tak semua num prepaid dapat diconvert ke postpaid dan number yang dah tak aktif, kalau belum direcycle, kalau nak aktifkan balik, hanya boleh diaktifkan sebagai postpaid. Aku tak peduli la semua tu. Yang penting aku dapat balik num lama aku. Penatla wooo aku nak tukar semua banking phone num aku. Dah 3 bulan aku guna je number lama tu utk receive TAC je tanpa call out.

Tu la, akibat kecuaian, sifat endah tak endah aku, suka menangguh-nangguh (padahal kalau aku topup RM5 pun num tu masih dpt aktif utk 3 bulan lagi) menyusahkan diri sendiri. Dah la tak pasti lagi boleh dapat ke tak num tu. Ahhhhh aku rasa tension je. Tu la, masa num tu elok-elok depan mata aku, aku buat tak peduli je. Sekarang dah takde, aku sedih-sedih pulak.

Moral: Hargailah apa yang anda sayangi. Jangan biarkan anda kehilangannya, baru rasa menyesal.

Ceh, aku hilang num prepaid mengalahkan hilang laki.

4 comments:

  1. hahaha..sib baik tp jgn la menangguh kahwin t jd andartu weh..kehkehkheh

    ReplyDelete
  2. hahahaha. lisa aku pon punye pangai y sama jugak.

    dh 2 kali aku terlepas tarikh renew lesen. hoho. ade la dlm sbulan ++ baru pasan lesen dah mati. aritu, aku renew trus utk 2 thn. sng!. ;)

    ReplyDelete
  3. betul tu...kite x selalu appreciate bnde yg ada dpn mata kita

    ReplyDelete
  4. ko penah hilang laki ke XP yohohoo!!

    ReplyDelete