Saturday, September 12, 2009

Crash Diet

Ish aku risau la aku rasa macam di pam-pam. Siapa yang harus disalahkan?

1. Nak salahkan mak aku sebab masa muda2 belum kawin pinggang dia size 22 je? Selalu dibanding2kan.
2. Salahkan mak sebab dah beranak 3 masih boleh pakai jeans size 26 dulu2?Selalu dibanding2kan jugak.
3. Salahkan adik perempuan 1-berat 38kg, adik perempuan 2-berat 34kg atau adik perempuan 3-berat 35kg? Lagi laa dibanding2kan.
4. Salahkan menu berbuka puasa yang enak setiap hari iaitu sejak aku balik bercuti dari 28 august 2009?
5. Salahkan tunangan yang memang kurus?
6. Salahkan diri sendiri sebab tak tau punca badan naik mencanak2.

Aku rasa mesti org vote no 6.

Bila ditanya Edy, saya gemuk tak? Jawabnya, takde la, tak gemuk pun cuma tak kurus macam adik2. Normal dan BMI pun normal.

Tapi aku lebih tau pasal badan sendiri. Dulu boleh pakai seluar 26. Sekarang tidak lagi. Mcm mana ni? Haruskan beli treadmill secepat mungkin atau jangan makan langsung walaupun tidak dapat berpuasa. Atau pura2 putus cinta supaya rasa sedih gila dan buat2 tak lalu makan.


Ah stress. Stress. Hujung tahun bakal menjelang. Adakah 2009 tahun kegemukan???? Atau kah tahun yang sangat bahagia sampai boleh berisi macam ni, tapi kenapa tunang aku kurus je, adekah beliau tidak bahagia, tapi beliau tak suka aku kurus sangat. Tapi saya pun tak suka dia kurus sangat. Boleh ke lakukan pemindahan lemak? Hahaha tolong derma kat siapa2 yang underweight.

Tapi saya rasa saya kena kurus. Ada tips tak kawan2?
Saya taknak amalkan diet protein ke, makan pil atau herbalife. Sumpah tak sedap.
Cara diet yg sihat. Ape? Saya nak berat 40kg je supaya family dah tak beza2kan berat saya dan adik2. Kalau beza pun setakat 2kg is alrite!



Ahhhhhh tertekan la aku. Rasa macam pesalah pulak bila aku sorang je nampak berisi sikit dr adik2 yg lain. Rasa mcm anak angkat WTF???

Menghiris perasaan bila saya drive pajero pakcik yang besar gedabak tu lalu pakcik berkata. 'Along takpe, sesuai drive pajero besar ni pasal badan pun sedap2.'
Wah!!!!! Mak nanges uolzz!

6 comments:

  1. hahaha. taknak diet protein.. makan pil atau herbalife..

    tak dapek la nak tolong :p

    exercise dan makan makanan seimbang. itu care terbaik TAPI maybe lambat hehe ;)

    ReplyDelete
  2. muni,
    mmg seimbang je rasenye iols makan. mebi kurang air masak ni. tu yg pencernaan jd kureng owhhh. kalau byk minum air konfem otometik rasa kenyang je. harus minum air 1 kolah je hari2 tak payah mkn dah hahaha.

    ReplyDelete
  3. amik pisau, potong lemak2 terlebih tu, wat rendang...

    ReplyDelete
  4. oh.. a'a air masak sgt penting. ko minum 3L air shari.. baru lemak2 dkeluarkan scr smulajadi.. pastu confirm muka licin jer..jerawat pon xde. hehe

    ReplyDelete
  5. hurmm..cube try makan nasi siang jer..mlm jgn amik nasi..portion nasi pun kurangkan (setengah senduk jer jgn lebih2) lauk lebih x pe..sayur lebih lb bagus..minum bnyk air masak..try maintain for a week..plus jangan cakap 'ala sikit jer x effect nyer berat aku' biler ko nak makan sumting extra..kalo lapar go for fruits..
    biler time raye nnt sile beringat biler makan as ko pun dh tau ko nyer badan senang neik..aku rase tu jer dr aku selamat beramal..huuu~~

    ReplyDelete