Sunday, September 13, 2009

Aku jatuh miskin.

Aku memang patut risau soal kewangan sekarang ni.
Seperti yang diketahui umum(sapa2 yang tau la), aku kan bakal kerja dengan gomen.
So, aku nak masuk UMNO skarang la.
Eh tak taaak. So aku kena berjimat-cermat pasal aku rasa aku short beberapa ratus dari segi salary walau dah tambah elaun.

Macam mana ye nak survive dengan salary yg agak kecik dari lifestyle sebenar.
Apakah langkah2 penjimatan yg harus saya lakukan?

Ni je aku pk:
1. Jgn beli perfume.
2. Jangan asyik nak jalan2 aka jgn asyik isi minyak.
3. Tak payah tengok wayang aka download movie je or kene si tunang belanje je baru dpt tgk.
4. Jangan makan byk or pegi makan order 3,4 lauk. Makan mee goreng/nasi goreng je. Oh sadis.
5.Berpuasa sunat.
6. Berkahwin dan disara suami lalu duduk kuarters.
7. Jangan SMS, nak ckp ape2 kol org tersebut sebab call rate agak murah.
8.Jgn jumpe adik aku nanti kena pow.


Ape lagi ek.
Susah la nak survive. Ibaratkan jela korang kene cut salary dr current salary tempat keje korang tu sebab ekonomi down ke. Haih.

Dalam surat khabar pun tulis penjawat awam bergaji di bawah 3000 dikategorikan sebagai daif. Aku daif.

Apa2 pun aku bersyukur, alhamdulillah sebab tak pernah menganggur sejak graduate (sekarang menganggur sebulan atas kehendak sendiri sebab nak rehat je), dan dalam kategori yg tak pernah takde income. Cuma rasa ralat je sebab saving tak banyak sangat. Dan kena kurangkan sikit jumlah nak bagi mak bulan2 sebab dulu bile naik gaji aku upkan jugak jumlah bagi mak, dan bile raye mmg bagi banyak. Kali ni tak dapat buat mcm dulu2 lagi. Mcm mane aku nak bagi mak duit banyak sedangkan basic aku kat govt tu lagi rendah dari memula aku masuk kerja XXX.

Kepada adik2 sori la aku tak dapat nak bagi korang mcm taun2 lepas lagi. Korang mesti banyak short duit raya. Sori yek. Raya kali ni aku nak nyorok bile bebudak dtg sbb tak sampai hati x hulur duit. Huhu.

2 comments:

  1. bakal keje gomen? ministry ape? ewah sibuk aku nak tau :p

    ape pon item no 8 plg kelako..hehe..semoga berjaya menjalankan kelapan2 item tersebut :)

    ReplyDelete
  2. btol ke call lg murah dr sms? Ni prepaid ke postpaid? Aku bcdg nk pakai postpaid bile blk msia..tp ape plan yg bagus?

    Hehe..mkn goreng2 jela pasni.

    ReplyDelete