Friday, October 2, 2009

Ini isu berat, tapi tak rugi pun kalau baca.

Aku tak tau la korang ikut ke tidak isu dan perbalahan indon-msia ni. Aku memang ikut start dari kes dorang duk mengata malaysian as maling, then pasal isu tarian pendet, sweeping malaysia, buluh runcing, kes batik.
Diorang ni memang tak sedar dek untung. Kalau sapa2 alert dan aware dengan isu ni boleh la korang check kat forum, esp topix.com pasal hal nih. Memang kurang hajar la bangsa bangsat ni. AKu tak tau la ada pihak ketiga ke yang sengaja nak memecahbelahkan rumpun melayu ni, tapi hakikatnya, kerajaan dorang memang kurang ajar. cuba baca nih:

JAKARTA - Berbagai bantuan telah mengalir dan mulai menumpuk di BandaraMinangkabau, Padang, Sumatera Barat sejak Kamis lalu, hal ini cukupmengganggu kepadatan traffic di Bandara Minangkabau, Padang, SumateraBarat, yang sudah cukup tinggi dan mengakibatkan sejumlah penerbanganmengalami delay. Bahkan pesawat yang ditumpangi Menteri Kesehatan SitiFadilah Supari dan Menko Kesra Aburizal Bakrie sempat tertahan di udaraPadang selama beberapa jam.
Namun ada yang menarik dari tumpukanbantuan tersebut, yaitu dipisahkannya bantuan dari Pemerintah Malaysiadengan bantuan dari negara-negara lainnya, hal ini di sebabkan karenaadanya penolakan bantuan dari Pemerintah Malaysia dikarenakan alasansumber dana Judi.
"Kami sangat berterimakasih atas kepedulianPemerintah Malaysia, namun karena dibeberapa tempat terjadi penolakandikarenakan alasan judi, kami memilih untuk memisahkan bantuanPemerintah malaysia dengan bantuan negara lain, akan tetapi banyak jugabantuan dari perkumpulan warga minang di Malaysia yang mengirim bantuandan tidak ditolak" ujar Kepala Distribusi Bantuan Bandara Minangkabau,Departemen Perhubungan Budi S Ervan.
Seperti diketahui PemerintahMalaysia memiliki fasilitas perjudian terbaik dan terlengkap di AsiaTenggara dengan omset pendapatan 4 Milliar Dollar/tahun bernama GentingHighland, dan hal tersebut dinilai warga Sumatra Barat sangat bertolakbelakang dengan budaya Muslim negeri Jiran tersebut.Bantuan PemerintahMalaysia berupa Mie Instan, Selimut, Tenda dan obat-obatan terlihatdibiarkan menumpuk di sisi kiri bandara Minagkabau dan sangat menggangulalulintas bantuan korban gempa.
"Bantuan dari Negara Jepang yangtiba lebih dulu berupa 2500 Genset, 500 Tenda, 25 Instalasi penyaringanair, 400 Toilet portable dan 10 Kontainer Rumah Sakit Mini sudah kamisebarkan di 6 Kabupaten, sedang dari Pemerintah Amerika, Brasil,Jerman, Filipinna, Brunai, Australia, Thailand, Vietnam dan Russiaberupa Beras, obat-obatan, tenda, selimut, bahan makanan, instalasi airyang total keseluruhan berjumlah sekitar 28.000 ton akan tiba mulaihari ini, kami berusaha berkadinasi Barkorlak dan Palang MerahInternasional untuk penyediaan tempat penyimpanan dan penyalurannya"ujar Budi S Ervan.
Harian Kota, Jumat (2/10/2009).

SUmber : Harian Kota

Apa pulak pendapat korang? Berlagak tak bertempat, kan? MERCY malaysia dah sampai sana pon diorang tak peduli. Kita ni kira bagus la nak bantu ringankan beban dorang. Boleh dia jadikan alasan Malaysia ni ada Genting Highland dan pusat judi, so dorang refuse untuk terima bantuan kita.

Tapi before case claim mengclaim budaya dan warisan negara masing2 ni berlaku, cnth tsunami acheh, nak pulak diorang accept bantuan kita. Sekarang saja je cari alasan. Nampak sangat nak bermusuh2.

HAbis tu, bantuan Amarika yang dah sah2 majoriti kapir tu diorang accept je direct. Lagi la banyak kemaksiatan dan sumber ekonomi ntah dari sumber ape tah. Nak diorang accept. Aku tak paham betul dengan negara yang tak mengenang budi dan tak sedar dek untung ni. Rasa berapi2 je perasaan aku baca isu2 nih. Menyakitkan hati betul.

Aku suggest dah2 la import bangsa diorang tu masuk kerja kat sini. Ambik org Vietnam, Filipin pun boleh setakat nak jadikan maid dengan buruh. Dah la datang negara orang buat onar memanjang, rape, rompak, mencuri, tapi negara kita gak nak disalahkan.

Wah aku sejak2 keje baru ni tetibe bersemangat kewarganegaraan pulak.

p/s: kalau tak betul berita kat atas, atas sumber yg aku dapat ni jugak. dah terlalu banyak pembacaan aku terhadap fitnah2 dorang. sakit hati. 

2 comments:

  1. marahnya aku bace pasal ni!! memang tak kenang budi langsong. belagak nak mampusssssss huuuuuuuuhhh

    tak hengen aku hulur bantuan kalo ade orang mintak derma utk dorang ni!!

    ReplyDelete